Målet för lärandet av sociala färdigheter är att elevens förmåga att agera i grupp utvecklas, att hens delaktighet i skolgemenskapen stärks och att hen övar och lär sig emotionella färdigheter och självreglering. Lärande av sociala färdigheter stöder elevens färdigheter i att samverka och kommunicera samt hjälper hen att bli den del av gruppen och skapa goda människorelationer. Med sociala färdigheter avses färdigheter som behövs i vardagslivet, som att presentera sig själv och andra, lyssna och ställa frågor, vänta på sin tur i en diskussion, be om ordet och yttra sig, be om ursäkt och be om hjälp. Målen för undervisningen i emotionella färdigheter har kopplingar till förmågan att känna empati och identifiera, tolerera, reglera, uttrycka och hantera känslor och till självreglering. (reviderade LP, 2014)
Till sociala färdigheter hör alla delområden som utvecklar interaktiva färdigheter och som stöder träning i att reglera känslor som ingår i elevens vardag. Elevens självkännedom, självkänsla och motivation för inlärning ska stödas genom att skapa förutsättningar för att lyckas och genom att förstärka en positiv atmosfär för socialt lärande.
Undervisningen bör skapa grundtrygghet, respekt för och hänsyn till andra människor och fördjupa förståelsen för grunregler som gäller för samverkan mellan människor. (MÅLgan)