Gå till innehållet
Lärum - startsida
Lärum - startsida
SvenskaSuomeksi
  • Om Lärum
    • Om oss
    • Handledning
    • Förmedling
    • Produktion
  • Aktuellt
    • Aktuellt
    • Nyhetsbrev
  • Webbshop
  • Materialbank
    • Elevmaterial
    • Lärarmaterial
    • Läs & Lär
  • Kontakt
SvenskaSuomeksi
  • Om Lärum
    • Om oss
    • Handledning
      • Utställning
      • Workshop och föreläsning
    • Förmedling
      • Lånelåda med sinnesmaterial
      • Bokpaket
    • Produktion
      • Projekt
  • Aktuellt
    • Aktuellt
    • Nyhetsbrev
  • Webbshop
  • Materialbank
    • Elevmaterial
      • Minne ja sinne (FI)
      • Förklara för mig (FYKE)
      • Ljudböcker (MO)
      • Fota och dela tryggt (IKT)
      • Ordlista (IKT)
      • Ordlista ekonomi (SL)
      • Solklart (OL)
    • Lärarmaterial
      • Småbarnspedagogik och förskola
      • Läroämne
      • Verksamhetsområde
      • Stöd för lärande
      • allavitillsammans
      • Året runt
    • Läs & Lär
      • Handledningar
      • Planscher
      • Filmer
      • Infoblad om material
      • Andra organisationers material
      • FDUV
      • LL-Center
  • Kontakt

Verksamhetsområde

Sociala färdigheter (MÅLgan)

Mål och syfte

Målet för inlärning av sociala färdigheter är att stärka elevens förmåga att interagera, fungera och delta i en social gemenskap. Syftet är att träna de sociala färdigheterna och ge redskap för eleven som hen har nytta av i det vardagliga livet, så att hen kan fungera ei olika miljöer som är viktiga för hen.

Stöd för lärande

För undervisningen i de sociala färdigheterna finns en rad olika stödmetoder och åtgärdsprogram som kan användas till exempel sociala berättelser, olika beteendeprogram samt drama och terapiformer. Stödet bör anpassas enligt elevens individuella behov och vara så mångfasetterat och heltäckande som möjligt. Arbetsgången sträcker sej från att först kretsa kring ett socialt samspel med en vuxen, sedan med en jämnårig och slutligen med gruppen.

Följande helheter finns listade:

  • Ta kontakt
  • Turtagning
  • Kontroll över sitt beteende
  • Uppförande
  • Att beskriva känslor
  • Lek och fritid
  • Utmanande beteende

(Klicka på bilden så öppnas den som pdf)

Att ta kontakt

  • Fästa uppmärksamhet
  • Ta ögonkontakt
  • Ta kontakt med vuxna
  • Ta kontakt med kompisar
  • Ta kontakt med gruppen
  • Tolka och använda grimaser och ansiktsuttryck

Turtagning

  • Delta i gruppaktiviteter
  • Fungera i grupp
  • Turtagning (ge och ta)
  • Vänta på sin tur
  • Be om hjälp
  • Inte störa andra
  • Hjälpa andra
  • Godkänna avvikande åsiktVän
  • Följa direktiv
  • Klara av att bli lämnad ensam en stund

Kontroll över sitt beteende

  • Ha tålamod
  • ImpulskontrollK
  • Följa regler
  • Ha förmåga att lugna ner sej
  • Lära sej misslyckas
  • Ta och ge positiv och negativ respons

Uppförande

  • Hälsa och säga “Hej då”.
  • Säga “tack” och “var så god”.
  • Be om och säga förlåt
  • Uppföra sej väl i olika situationer

Att beskriva känslor

  • Känna igen olika känslor hos sej själv och andra
  • Uttrycka olika känslor
  • Besvara andras känslor på ett uppbyggligt sätt
  • Uttrycka sina känslor på ett lämpligt sätt med lagom kraftiga reaktioner

Lek och fritid

  • Leka ensam, tillsammans, i par och i grupp
  • Öppna upp för lek
  • Besvara andras inviter
  • Klara av att vinna och förlora
  • Spela spel
  • Spela rollspel / rollekar
  • Använda fantasin
  • Skilja mellan fantasi och verklighet
  • Umgås med klasskamrater och vänner
  • Etablera vänskap
  • Känna till egna intresseområden
  • Skapa sej en fritidsverksamhet

Utmanande beteende

  • Känna igen det egna utmanande beteendet och signaler för det
  • Beskriva känslor och beteendemönster
  • Beskriva gott beteende
  • Känna igen situationer som kan upplevas utmanande
  • Känna igen situationer som kan upplevas trevliga
  • Förstå konsekvenser av olika beteenden
  • Hitta på alternativa lösningar till sitt beteende
  • Öva lösningsmodeller
  • Använda lösningsmodeller
  • Klara sej ur utmanande situationer utan att tappa humöret

Ge feedback till oss

Lärums logo

Lärum jobbar med och för specialpedagogiskt material på svenska i Finland

KONTAKT


Vasa:
Storalånggatan 60
 
Helsingfors: 
Nordenskiöldsgatan 18 A
 
 

   

Om webbplatsen