Gå till innehållet
Lärum - startsida
Lärum - startsida
SvenskaSuomeksi
  • Om Lärum
    • Om oss
    • Handledning
    • Förmedling
    • Produktion
  • Aktuellt
    • Aktuellt
    • Nyhetsbrev
  • Webbshop
  • Materialbank
    • Elevmaterial
    • Lärarmaterial
    • Läs & Lär
  • Kontakt
SvenskaSuomeksi
  • Om Lärum
    • Om oss
    • Handledning
      • Utställning
      • Workshop och föreläsning
    • Förmedling
      • Lånelåda med sinnesmaterial
      • Bokpaket
    • Produktion
      • Projekt
  • Aktuellt
    • Aktuellt
    • Nyhetsbrev
  • Webbshop
  • Materialbank
    • Elevmaterial
      • Minne ja sinne (FI)
      • Förklara för mig (FYKE)
      • Ljudböcker (MO)
      • Fota och dela tryggt (IKT)
      • Ordlista (IKT)
      • Ordlista ekonomi (SL)
      • Solklart (OL)
    • Lärarmaterial
      • Småbarnspedagogik och förskola
      • Läroämne
      • Verksamhetsområde
      • Stöd för lärande
      • allavitillsammans
      • Året runt
    • Läs & Lär
      • Handledningar
      • Planscher
      • Filmer
      • Infoblad om material
      • Andra organisationers material
      • FDUV
      • LL-Center
  • Kontakt

MÅLgan - Arbetsredskap för undervisning enligt verksamhetsområde

Bakgrund och beskrivning av arbetsredskapet

Detta arbetsredskap har utarbetats för elever som undervisas enligt verksamhetsområde. Bildstödet kan också vara till hjälp vid undervisning för invandrarelever och också för elever i allmänundervisningen som behöver öva färdigheter som inte lika tydligt framkommer i läroplanen.

Orsakerna till att en elev studerar enligt verksamhetsområde varierar och varje elev följer därför sin egen lärostig. Elever med utvecklingsstörning, autism, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, flerfunktionshinder eller språk- och kommunikationssvårigheter har alla olika styrkor, svagheter och behov som påverkar deras förutsättningar för lärande. De olika funktionsnedsättningarnas särdrag och elevens individuella förutsättningar lägger grunden för hur arbetsredskapet används och undervisningen läggs upp.

Arbetsredskapet utgör ett komplement till den nationella och lokala läroplanen och kan användas i alla skolor i Svenskfinland. Arbetsredskapet består av en text- och en bilddel. Textdelarna är främst riktade till lärarna och bilderna finns med som ett stöd för eleverna. Alla verksamhetsområden har en inledande kort beskrivning och de specifika målsättningarna listas därefter. Till varje enskild målsättning finns en bild. Bilderna är exempelbilder, som kan bytas ut och/eller redigeras enligt den enskilda elevens behov.

Mål och syfte med arbetsredskapet

"Målet för undervisningen som ordnas enligt verksamhetsområde är att ge eleven sådana kunskaper och färdigheter som eleven behöver för att klara sig så självständigt som möjligt i livet."  (Grunderna för läroplanen för den grundläggande undervisningen 2014).

Eftersom varje elev följer sin egen lärostig är syftet med arbetsredskapet att det ska fungera som ett stöd och en checklista för läraren och nätverket kring eleven, då de individuella målen ställs upp. Samtidigt är målet att skapa enhetlighet skolorna emellan och på så sätt garantera kvaliteten.

"Målen ska ställas upp så att de är realistiska och relevanta för eleven... Undervisningen ska planeras och genomföras genom samarbete med eleven och vårdnadshavaren. Dessutom förutsätts samarbete bland lärarna och med den övriga personalen och olika experter." (Grunderna för läroplanen för den grundläggande undervisningen 2014).

Arbetsredskapet består av en text- och en bilddel för att eleven själv ska kunna vara delaktig i planerandet och genomförandet av undervisningen. Samarbetet underlättas av att materialet finns tillgängligt för alla i nätverket. Målet är att alla i nätverket kan överblicka undervisningen och att eleven själv ska kunna vara delaktig.

Stöd för lärandet

För elever som undervisas enligt verksamhetsområde behöver flera olika aspekter tas i beaktande vid undervisningen. Lärandet sker stegvis och varje steg förutsätter olika arbetssätt. Eleven har behov av olika stödåtgärder. Många elever med utvecklingsstörning, autism, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, flerfunktionshinder eller språk- och kommunikationssvårigheter har avvikande sinnesfunktioner vilket behöver tas i beaktande vid inlärning.

Eleven lär sig enligt:

 

  • Bekantar sig med...
  • Övar sig med stöd...
  • Övar självständigt...
  • Kan/använder/behärskar/förstår...
  • Tillämpar...

Stödåtgärder eleven kan behöva:

 

  • Fysisk handledning
  • Fysisk avgränsning
  • Puff att komma igång
  • Få uppgiften/anvisningen delad i tillräckligt korta delar
  • Repetition av regler, visad modell ("gör så här")
  • Verbal eller med bilder/tecken given handledning
  • Motivation (t.ex. med belöning efter utförd uppgift)
  • Tydliga och individuellt anpassade mål för uppgiften
  • Strukturerat dagsschema (bilder, steg-för-steg anvisningar)
  • Öva situationer på förhand, t.ex. via lek, drama, sociala berättelser
  • Öva uthållighet (var/hur länge/hur avsluta)
  • Ersättande modeller/lösningar ("gör inte så utan såhär")
  • Tid att förbereda sig för kommande uppgift/händelse
  • Tilläggstid
  • Begränsad tid för utförandet (med timer, "trafikljus")
  • Stimulansfri lärmiljö (skärmar, hörselskydd, val av arbetsplats)
  • Många upprepningar
  • Övervakning/påminnelser
  • Skuggning
  • Respons

Ge feedback till oss

Lärums logo

Lärum jobbar med och för specialpedagogiskt material på svenska i Finland

KONTAKT


Vasa:
Storalånggatan 60
 
Helsingfors: 
Nordenskiöldsgatan 18 A
 
 

   

Om webbplatsen