Tips på appar:
Kodable utgiven av SurfScore Inc
- För förskola och åk 1-2.
- Öva programmering med hjälp av fyra pilar som symboler - eleven behöver inte kunna läsa.
- För iPad och Android.
Bee-Bot utgiven av TTS Group
- För förskola, åk 1-2 och 3-6.
- Öva programmering med pilar som symboler - eleven behöver inte kunna läsa.
- För iPad och Android.
Turtle Logic utgiven av Alexandre Minard
- För förskola, åk 1-2 och åk 3-6.
- Öva programmering med pilar som symboler.
- För iPhone och iPad.
Turtle Logic 2 utgiven av Alexandre Minard
- För förskola, åk 1-2 och 3-6.
- Fungerar som Turtle Logic men har nya utmaningar och är mer varierande. Programmering med fler symboler.
- För iPad och iPhone.
Lightbot Jr utgiven av LightBot Inc
- För förskola, åk 1-2 och 3-6.
- Elever övar programmering och rymduppfattning. Lightbot Jr är en lättare version av Lightbot.
- För iPad, iPhone och Android.
Scratch Jr utgiven av Scratch Foundation
- För åk 1-2, 3-6 och 7-9.
- Öva programmering med hjälp av flera symboler - eleven behöver inte kunna läsa.
- För iPad och Android.
Lightbot utgiven av LightBot Inc
- För åk 3-6 och 7-9
- Öva programmering och rymduppfattning med hjälp av symboler.
- För iPad, iPhone och Android.
Robot school utgiven av Next is Great
- För åk 7-9 och äldre
- Eleven programmerar roboten R-obbie att ta sig fram till batterier. Eleven får också se hur det som hen programmerat ser ut med programmeringsspråket Swift. Obs! Läraren behöver "leka" med appen en tid, för att kunna visa till eleverna hur appen används - instruktioner kommer fram nu och då, men de är inte än översatta till svenska.