Appar


Här ger vi dig tips på appar som du kan ha nytta av när du undervisar om programmering. Välj en app som är på lämplig nivå för dina elever eller till personen som du söker appen till. Vi har valt årskursen utgående ifrån hur vi tror att appen i fråga passar specialundervisning. 
Vi har valt årskursen utgående ifrån hur vi tror att experimentet i fråga passar specialundervisning. Du kan läsa recensioner på webben (t.ex. Skolappar och Pappas appar) eller se videoklipp på YouTube, för att bekanta dig mer med appen. Många appar som vi tipsar om är gratis, men en del kostar. Appar som kostar kan dock ha en Lite-version så du kan ladda ner appen gratis och testa delar av appen. 

 

Kodable utgiven av SurfScore Inc

  • För förskola och åk 1-2.
  • Öva programmering med hjälp av fyra pilar som symboler - eleven behöver inte kunna läsa.
  • För iPad och Android.

 

Bee-Bot utgiven av  TTS Group

  • För förskola, åk 1-2 och 3-6.
  • Öva programmering med pilar som symboler - eleven behöver inte kunna läsa.
  • För iPad och Android.

 

Turtle Logic utgiven av Alexandre Minard

  • För förskola, åk 1-2 och åk 3-6.
  • Öva programmering med pilar som symboler.
  • För iPhone och iPad.

 

Turtle Logic 2  utgiven av Alexandre Minard

  • För förskola, åk 1-2 och 3-6.
  • Fungerar som Turtle Logic men har nya utmaningar och är mer varierande. Programmering med fler symboler.
  • För iPad och iPhone.

 

Lightbot Jr utgiven av LightBot Inc

  • För förskola, åk 1-2 och 3-6.
  • Elever övar programmering och rymduppfattning. Lightbot Jr är en lättare version av Lightbot.
  • För iPad, iPhone och Android.

 

 

Scratch Jr utgiven av Scratch Foundation

  • för åk 1-2, 3-6 och 7-9.
  • Öva programmering med hjälp av flera symboler - eleven behöver inte kunna läsa.
  • För iPad och Android.

 

Robo Logic 2 utgiven av digitalsirup Gmb

  • åk 1-2, 3-6 och 7-9
  • Öva programmering och rymduppfattning med hjälp av symboler - eleven behöver inte kunna läsa.

 

Lightbot utgiven av ightBot Inc

  • För åk 3-6 och 7-9
  • Öva programmering och rymduppfattning med hjälp av symboler.
  • För iPad, iPhone och Android.

 

Unmechanical utgiven av Teotl Studios

  • För åk (3-6 och) 7-9
  • Öva problemlösning och logiskt tänkande, vilka är viktiga kunskaper när man programmerar.

 

Coda Game utgiven av Filimundus AB, för iPad och Android

  • För åk 3-6 och 7-9
  • Skapa egna spel och lär dig grunder i programmering

 

Robot school utgiven av Next is Great Sp z o.o

  • För åk 7-9 och äldre
  • Eleven programmerar roboten R-obbie att ta sig fram till batterier. Eleven får också se hur det som hen programmerat ser ut med programmeringsspråket Swift. Obs! Läraren behöver "leka" med appen en tid, för att kunna visa till eleverna hur appen används - instruktioner kommer fram nu och då, men de är inte än översatta till svenska.

Till början